D

R

KOULUTUKSET

Koulutusten ja valmennusten aiheet ja tarkastelukulmat suunnitellaan aina tarpeenne mukaan. Jokaisesta aihepiiristä voidaan pitää useita koulutuksia tai niitä voidaan yhdistellä toiveistanne riippuen.

Hyvinvointi töissä ja töiden jälkeen – onko pakko jaksaa?

separator

Usein puhutaan hyvinvoinnista: henkisestä hyvinvoinnista, työhyvinnoista, kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Kuitenkin monet voivat huonosti. Tarkoittaako hyvinvointi siis pahoinvointia?

Tunneäly vs. älykkyysosamäärä – geenien vanki ja olosuhteiden uhri?

separator

Mikä sille voi: toiset vaan ovat toisia älykkäämpiä. Jos olet perinyt vanhempiesi heikkoälyiset geenit, kasvanut betonilähiössä huonoja televisiosarjoja katsellen, onko mitään enää tehtävissä? Vai voiko älykkyys olla jotain muutakin kuin sitä, mitä sillä perinteisesti tarkoitetaan?

Menesty muutoksessa – muutoksella menestykseen

separator

Kaikki ovat kuulleet muutosvastarinnasta. Useimmat eivät kuitenkaan vastusta muutosta. Suurin osa kannattaa ja tukee sitä. Muutos nähdään hyvänä, kunhan vain asiat ovat senkin jälkeen, kuten ne ovat aina olleet.

Erilaiset persoonallisuustyypit – rikkautta vai ristiriitoja

separator

Miten maailmassa onkin niin paljon idiootteja! Toisten kanssa on helppo tulla toimeen ja keskustelu sujuu kuin itsestään. Mutta sitten on ne, no, idiootit. Asiat eivät suju eikä yhteisymmärrystä synny. Jos jostain saadaankin keskustelu aikaiseksi, se on niin tylsää, että energia kuluu hereillä pysymiseen. Asiat vaan eivät toimi.

Minä kuitenkin käyttäydyn aina samoin. Joten syyn on oltava muissa!

Vuorovaikutus – kysy, kuuntele, vastaa – sanoilla ja ilman niitä

separator

Keskustelussa muistamme parhaiten sen, mitä me olemme sanoneet. Puhuminen on kuitenkin vain yksi osa vuorovaikutusta. Se pienin osa. Puhumisen lisäksi vuorovaikutus koostuu kuuntelemisesta ja sanattomasta viestinnästä eli siitä, mitä sanotaan, kun ei sanota mitään. Entä miten sanomamme ymmärretään, jos se on ristiriitainen – sanoilla tai ilman niitä?

Miksi? – Ei kysymys vaan vastaus

separator

Yleensä tiedämme, mitä teemme. Suurin osa osaa jopa kertoa, miten teemme, mitä teemme. Mutta miksi teemme, mitä teemme? Ja miksi sillä on merkitystä? Kysymys ei ole mielipiteestä. Kysymys on biologiasta.

Motivaatio – miksi se minua liikuttaa?

separator

Motivaatio saa jatkamaan, vaikka olisimme väsyneitä. Yrittämään enemmän, jos emme heti osaa jotain. Tekemään sen, mikä ensin vaikuttaa mahdottomalta. Jotta voisimme motivoida itseämme tai muita, meidän on tunnettava ne työkalut, jolla tätä mahdollistavaa voimaa voidaan synnyttää ja ylläpitää. Motivaatiota ei voida pakottaa, mutta sitä voidaan hienovaraisesti suostutella…

Innostus, tahdonvoima ja tavat – entä kun ei huvita?

separator

Kaikki sujuu, kun innostusta riittää! Mutta entä, jos sitä ei ole? Mistä tahdonvoima syntyy ja miten sitä voidaan kehittää? Entä tapamme, onko niitä mahdollista muuttaa, vai olemmeko vain tapojemme orjia?

Ajattelen, siis olen – väärässä

separator

Luulemme näkevämme ja kokevamme maailman sellaisena, kuin se on. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Sen sijaan näemme maailman sellaisena, kuin se ei ole. Meillä on vain meidän todellisuutemme. Ainoa asia, jonka kaikki näkevät samoin, on näkemys siitä, että juuri minä näen ja koen maailman sellaisena kuin se on, ja että muutkin näkevät sen, kuten minä.

Tavoitteiden voima – mahdottoman mahdollisuus

separator

Oikein asetettuina tavoitteet toimivat suurena motivaation lähteenä ja kannustavat siirtymään oman mukavuusalueen ulkopuolelle: Saavuttamaan aiemmin saavuttamattomissa olevan. Väärinasetettuina tavoitteet kuitenkin muodostavat riskin heikentyneeseen suorituskykyyn ja kehityksen hidastumiseen, mikä luultavasti ei ollut tavoitteenasettelun alkuperäinen tavoite.

S

T